Wystawienie się na targach w Chinach w celu zaprezentowania produktu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców zaczyna interesować się możliwością eksportu swoich produktów do Chin. Nic dziwnego, Chiny to rynek ponad miliarda konsumentów, który otwiera przed przedsiębiorcami wiele perspektyw. Eksport do Chin wymaga wielu przygotowań, nie tylko prawnych i biznesowych. Również wypromowanie produktu w Chinach jest sporym wyzwaniem, biorąc pod uwagę, że w walce o chińskiego konsumenta walczymy z całym światem. Dobrym pomysłem jest wystawienie się na targach w Chinach. To doskonała okazja dla eksporterów do zaprezentowania siebie i swojego towaru, rozpoznania rynku i konkurencji oraz nawiązania relacji biznesowych. Po wyjeździe na targi otrzymasz informację zwrotną o swoim produkcie i oszacujesz szanse powodzenia na rynku chińskim.

wystawienie się na targach w Chinach

Dlaczego warto wystawić się na targach w Chinach?

Niewątpliwą zaletą wyjazdu na targi jest możliwość bezpośredniego zaprezentowania swojego produktu przed potencjalnymi klientami i partnerami. Wystawienie się na targach w Chinach pozwala na uzyskanie informacji zwrotnej na temat produktu. Będąc na targach, możesz osobiście zapoznać się z przyszłymi kontrahentami, a także nawiązać przydatne kontakty handlowe. To również pierwszy krok do budowania relacji, która jest niezwykle istotna do odniesienia sukcesu według zasad chińskiej kultury biznesu. Jeśli posiadasz już partnerów biznesowych, przyjazd na targi do Chin jest dobrą okazją, by się z nimi spotkać. Wybierając się na targi ze swojej branży, masz również dobrą okazję do rozpoznania rynku i podejrzenia konkurencji. Dzięki temu możesz oszacować szanse powodzenia na rynku chińskim. Na imprezach targowych prezentowane są także nowe trendy i technologie z danej branży.

Jak wybrać odpowiednie targi do wystawienia się ze swoim produktem?

W Chinach co roku organizuje się ponad pięć tysięcy imprez targowych z różnych branż. Najwięcej odbywa się w dużych miastach, takich jak Pekin i Szanghaj. Weź pod uwagę, że ich organizatorami mogą nie być chińskie firmy i mogą to być chińskie odpowiedniki europejskich imprez targowych. Duże znane imprezy targowe to na przykład SIAL (targi spożywcze) czy Automechanika (targi motoryzacyjne). Również podczas największych chińskich targów – targów w Kantonie – możesz wystawić się w specjalnym pawilonie międzynarodowym. W listopadzie 2018 po raz pierwszy odbywają się w Szanghaju targi China International Import Expo, które skupiają się tylko i wyłącznie na chińskim imporcie. Poszukując odpowiednich targów dla siebie, możesz skorzystać z naszej wyszukiwarki targowej.

Wybierając targi dla siebie, dostosuj je do swoich potrzeb. Sprawdź wielkość targów oraz ilość odwiedzających w latach poprzednich. Warto wybrać targi, które odbywają się już od kilku lat. Porównaj koszty wystawienia się na targach ze swojej branży. Zorientuj się także, czy nie ma żadnych kosztów „ukrytych”, na przykład czy oprócz kosztów metrażowych nie będziesz musiał na miejscu dodatkowo zapłacić za prąd lub stół i krzesła na stoisku. Sprawdź również, czy masz możliwość otrzymania rządowego lub unijnego dofinansowania na wyjazd na targi.

Jak przygotować się do wystawienia się na targach w celu zaprezentowania produktu?

Targi planowane są z dużym wyprzedzeniem i Ty również musisz rozpocząć swoje przygotowania odpowiednio wcześniej. Nie ustalaj wszystkiego na ostatnią chwilę i zbuduj dobrą relację z organizatorem, który w przyszłości może Ci pomóc. Planując wystawienie się na targach w Chinach, zastanów się, jak wyróżnić się wśród konkurencji i przyciągnąć odwiedzających. W Chinach budujesz markę od zera, więc dobre zaprezentowanie produktu to podstawa. Postaw sobie także jasne cele: do kogo chcesz dotrzeć? W zależności od tego, czy chcesz zainteresować potencjalnych partnerów lub klientów, zupełnie inaczej zaprezentujesz produkt. Przygotuj ofertę cenową w różnych wariantach Incoterms (np. cena FOB, CIF, EXW).

Przygotuj odpowiednią ilość materiałów promocyjnych i, w miarę możliwości, również darmowe próbki, na przykład w przypadku jedzenia. Zaplanuj ich dostarczenie do Chin z wyprzedzeniem, by uniknąć niepotrzebnego stresu, gdyby nie dotarły i np. utknęły w urzędzie celnym. Możesz dużo wcześniej wysłać je na teren imprezy targowej, po uprzednim ustaleniu z organizatorem. Drugą opcją jest zabranie ze sobą materiałów i sampli w swoim bagażu. Pamiętaj, by przygotować wszystkie materiały drukowane (takie jak foldery, ulotki, banery, opakowania, wizytówki) w języku chińskim. Warto również zabrać tłumacza języka chińskiego ze sobą na targi. Niestety musisz być przygotowany na to, że wielu Chińczyków nie mówi po angielsku. Chcąc rozpocząć eksport do Chin, to Ty musisz się dostosować do Chińczyków, a nie odwrotnie. Na swoim stoisku pamiętaj także o edukacji klienta. Zaprezentuj jak używać lub w przypadku żywności jak podawać produkt.

Wystawienie się na targach w Chinach – o czym należy pamiętać?

Na targach nawiąż możliwie jak najwięcej znajomości. Z szacunkiem traktuj wszystkie osoby odwiedzające Twoje stoisko i nie oceniaj nikogo np. po ubiorze. Zadbaj o pozyskane kontakty i po powrocie z targów nie czekaj na pierwszy ruch ze strony Chińczyków, tylko sam napisz lub zadzwoń. Przed wyjazdem warto założyć specjalną skrzynkę mailową specjalnie na kontakty po targach. W Chinach powszechnie używa się aplikacji WeChat, którą warto zainstalować w celu kontaktu z Chińczykami. Pamiętaj, że wiele popularnych zachodnich serwisów jest w Chinach blokowane. Przed wyjazdem należy zainstalować VPN na komputerze lub smartfonie, jeśli potrzebujesz dostępu do Google, Dropboxa lub Facebooka.

Z wyprzedzeniem zaplanuj takie kwestie organizacyjne jak loty, hotele czy transport na miejscu. Pamiętaj również, że przed wyjazdem do Chin musisz aplikować o wizę. Zapoznaj się z naszymi praktycznymi poradami na temat wyjazdu do Chin oraz organizacji wyjazdu służbowego do Państwa Środka. Podczas wizyty w Chinach nie ograniczaj się do samych targów. Pobyt w Chinach daje możliwość, by odwiedzić również potencjalne miejsca dystrybucji naszych produktów.

Po powrocie z Chin, zastanów się na spokojnie jak został odebrany produkt. Na podstawie uzyskanej informacji zwrotnej oraz podejrzanej konkurencji, zadecyduj, czy produkt, który chcesz wprowadzić do Chin, jest odpowiedni. Wystawienie się na targach w Chinach ze swoim produktem daje możliwość, by ocenić swoje szanse na rynku chińskim. Jeśli decydujesz się na eksport towarów do Chin, pamiętaj, że musisz dostosować swój produkt pod rynek chiński, by osiągnąć sukces.

Zalecamy również zastrzeżenie swojego znaku towarowego przed wyjazdem na targi. W związku z obowiązującą w Chinach regułą rejestracji „kto pierwszy, ten lepszy”, kradzieże znaków towarowych są niestety częstym zjawiskiem. Rejestracja Twojego znaku towarowego przez kogoś innego może skutecznie zniweczyć plany wprowadzenia produktu na rynek chiński. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.