Telex Release

Proces sprowadzania towarów z zagranicy łączy się z dopełnieniem wielu formalności. Jedną z najczęściej wybieranych form transportu ładunku jest fracht morski. Przy każdym transporcie wymagany jest list przewozowy. W niniejszym artykule przedstawimy jeden z dokumentów, który jest nowoczesną formą tradycyjnego listu przewozowego, czyli Telex Release.

Telex Release

Bill of Lading i Telex Release

Bill of Lading (BOL, B/L) jest to morski list przewozowy (tzw. konosament). Wydawany jest on w formie papierowej jako potwierdzenie zawarcia umowy transportu. Na podstawie tego dokumentu odbierane są towary w porcie docelowym.

Telex Release, nazywane inaczej zwolnieniem teleksowym, jest dokumentem wysyłanym z portu załadunkowego towaru do portu odbioru, który upoważnia do wydania/zwolnienia kontenera bez konieczności wysyłania wydrukowanej wersji oryginalnego morskiego listu przewozowego. TR pochodzi od angielskiego Teleprinter Exchange Service, czyli urządzenia, za pomocą którego przesyłane były teksty, wiadomości na długim dystansie między nadawcą i odbiorcą.  Podstawową różnicą między Bill of Lading i Telex Release, jest to, że Telex Release jest w formie elektronicznej, a BOL w formie papierowej.

Aby taki dokument został wydany, konosament nie może zostać uprzednio wydrukowany i przekazany do odbiorcy. Jeśli już taka sytuacja zaistniała, należy zwrócić morski list przewozowy do spedytora, a następnie dopiero wydać decyzję o Telex Release i przesłać dokument do odbiorcy. Dlatego jeśli chcemy posługiwać się tym dokumentem, musimy poinformować uprzednio wcześnie naszego przewoźnika.

Wiadomość Telex Release zawiera kopię dokumentu listu przewozowego z często załączoną pieczątką odpowiadającą TR.

Więcej o konosamencie.

Sprawdź także dokumenty związane z importem z Chin.

Szkolenie Online - Import z Chin

W jakich sytuacjach korzysta się z Telex Release?

Z Telex Release najczęściej korzysta się, gdy:

  1. Składamy zamówienie na towar za pobraniem tzn. z obowiązkiem opłaty po wysłaniu, często przy odbiorze w porcie.
  2. Producent/ eksporter chce zachować prawo do własności towaru do momentu uregulowania płatności.

Dlaczego warto skorzystać z tej formy listu przewozowego?

Procedura jest korzystna zarówno dla nadawcy jak i odbiorcy, można powiedzieć, że w pewnym sensie zabezpiecza interesy obu stron. Nadawca ma prawo do towaru aż do momentu otrzymania zapłaty. Odbiorca może natomiast mieć gwarancję, że dostanie zamówiony przez siebie towar.

Precedens ma również swoje zalety logistyczne. Przede wszystkim nie trzeba czekać na fizyczne dostarczenie dokumentów, co jest uciążliwe, jeśli kraj nadania jest położony dość daleko od kraju odbioru. W takim wypadku proces wysyłki trwa kilka chwil, ponieważ realizowane jest to najczęściej za pomocą e-maila. Z tego też względu odprawa celna towarów importowanych z Chin do Unii Europejskiej odbywa się na podstawie dokumentów elektronicznych.

Kolejnym argumentem przemawiającym za korzystaniem z tego typu rozwiązania jest fakt, że proces obiegu dokumentów jest bezpieczniejszy. Dodatkowo koszty są zdecydowanie niższe, gdyż nie musimy opłacać firm kurierskich dostarczających papiery. Chociaż może się wydawać, że przecież to nie jest tak duży koszt, to jednak nie zapominajmy, że przesyłka międzynarodowa (nawet nie tzw. gabarytowa) jest zdecydowanie droższa. Do tego dochodzić mogą np. dodatkowe ubezpieczenia dokumentów.

Jeśli mówimy o firmach kurierskich, to weźmy pod uwagę możliwość wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności np. zagubienia dokumentów w drodze. Wpłynie to jeszcze bardziej na czas dostawy.

Niebezpieczeństwa wynikające z Telex Release

Chociaż Telex Release ma zdecydowanie więcej jasnych stron, musimy również ostrzec przed oszustwami. Może się zdarzyć, że dojdzie do sfałszowania dokumentów zwalniających kontener. Dlatego najlepiej skonsultować się z drugą stroną i sprawdzić, czy dokumenty zawierają wszelkie potrzebne dane.

Podsumowanie

Zwolnienie kontenera na podstawie dokumentu Telex Release jest procedurą zdecydowanie szybszą od tradycyjnego dostarczania morskiego listu przewozowego (BOL). Procedura przeważnie trwa do 1 dnia roboczego, co przekłada się na szybszy proces celny i wprowadzenie towaru do obrotu. Niemniej jednak nie zapominajmy o możliwym fałszerstwie dokumentów. Z tego względu odpowiednio wcześniej poinformujmy naszego przewoźnika lub nadawcę o chęci skorzystania z tej dyspozycji oraz sprawdźmy zgodność dokumentów.

Szkolenie Poniedziałek 18:00

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 3