Amazon to niewątpliwie jeden z największych gigantów na rynku handlu elektronicznego. Na portalu znajdziemy nie tylko same produkty, ale również ogromne firmy oraz przedsiębiorców otwartych na współpracę biznesową. Jako że jest to bardzo rozbudowaną platformą handlową, spotkamy, skróty na Amazon można spotkać na każdym kroku. Ich zadaniem jest przedstawienie ogólnych informacji dotyczących zakupu oraz sprzedaży. W związku z tym przygotowaliśmy listę najważniejszych skrótów, które pomogą sprzedawcom oraz kupcom w zrozumieniu terminologii przedstawianej przez Amazona.
Skróty na Amazon – lista
ACOS – Advertising Cost of Sales
ACOS wyznacza jak dobrze radzą sobie reklamy, które zostały stworzone na Amazonie. Jeżeli kampania jest opłacalna, zobaczymy to po porównaniu całkowitych kosztów reklamy do uzyskanej sprzedaży. W momencie, gdy ACOS przekracza Twój margines zysku, oznacza to, że dokładasz się do reklam. Aby obliczyć ACOS wystarczy podzielić łączną ilość wydatków przez sprzedaż reklam.
ASIN – Amazon Standard Information Number
Jest to kod wewnętrzny Amazona, który zostaje nadawany każdemu listingowi. Jest to taki sam rodzaj kodu jak UPC/EAN, ale Amazona. Każdy produkt będzie posiadał swój własny, składający się z 10 znaków alfanumerycznych identyfikator. Każdy numer odpowiada pozycji oraz stylowi produktu, jego kolorowi, rozmiarowi czy wielkości opakowania. Jeżeli jesteśmy ciekawi jaki dokładnie dany produkt ma ASIN, możemy go znaleźć w kodzie URL przy wyszukiwaniu strony danego przedmiotu.

BSR – Best Seller Rank
BSR daje nam pojęcie o tym jak dobrze przedmiot się sprzedaje w danej kategorii. Im BSR jest bliższy 0, tym przedmiot sprzedaje się lepiej. Ranking jest aktualizowany co godzinę i uwzględnia najnowszą oraz przeszłą historię sprzedaży danego produktu. Jest to opcja, która ma pomóc sprzedawcom oraz firmom handlowym w zrozumieniu jak dobrze ich produkt się sprzedaje. Dzięki zrozumieniu BSR możemy ulepszyć swoją sprzedaż oraz zainwestować w produkty podobnego typu.
B2B – Business to Business
Jest to rodzaj handlu elektronicznego zawieranego między firmą a firmą. W odróżnieniu od sprzedawania produktu za pośrednictwem głównej strony Amazona, B2B występuje na Amazon Business, czyli dziale poświęconym jedynie dla przedsiębiorstw. Jest to dobra okazja przede wszystkim dla mniejszych firm, które dzięki B2B mogą rozwinąć swoją produkcję, sprzedając oraz kupując towary od innych, większych przedsiębiorstw. W programie Amazon Business przedsiębiorstwa mogą również korzystać z wielu promocji, które są stosowane niezależnie od ilości zakupionego towaru. Jest to opcja obecna jedynie w programie dla firm.

CRAP – Can’t Realize a Profit
Na CRAP muszą zwracać uwagę przede wszystkim sprzedawcy, którzy wprowadzają swój towar na portal Amazona. Jeżeli algorytm platformy oznaczy go jako CRAP, oznacza to, że istnieje powód, dla którego produkt może nie osiągnąć zysku. Może być to wina zarówno wygórowanej ceny samego towaru/wysyłki lub zbyt duży inwentarz.
EAN – European Article Number
13 cyfrowy europejski kod (kreskowy), który identyfikuje oraz wyszukuje sprzedawane produkty. Dzięki EAN możemy również nadać kody ASIN. Na podstawie kodu możemy zapoznać się z krajem pochodzenia produktu, jego producentem czy wagą. EAN ma również potwierdzać legalność danego produktu oraz że został on wyprodukowany zgodnie z zasadami Unii Europejskiej.
FBA – Fulfilment By Amazon
Jest to opcja sprzedaży na Amazonie, gdzie firma magazynuje nasz towar, a w przypadku sprzedaży, pakuje go i wysyła. Amazon w tym przypadku jest odpowiedzialny za przechowywanie naszych produktów oraz bezpieczne ich dostarczenie. FBA jest również korzystne dla sprzedawców, którzy mogą swobodniej operować produktami oraz dropshippingiem. Więcej na temat FBA znajdą państwo na naszej stronie.
FBM – Fulfilled By Merchant
Jest to opcja sprzedaży na Amazonie, gdzie sprzedający zajmuje się pakowaniem oraz wysyłką towaru do kupującego. Amazon pośredniczy tu jedynie jako platforma, na której osoba taka wystawia swój produkt. Różnica między FBA a FBM polega jedynie na tym, kto dany produkt nadaje. Wysyłka FBM jest polecana sprzedawcom, którzy chcą mieć większą kontrolę nad swoją firmą i stać się bardziej niezależni od Amazona. Z wysyłką przez Amazona związanych jest o wiele więcej zasad czy kosztów, które co jakiś czas mogą się zmieniać, dlatego dla sprzedawców oraz firm handlowych FBM będzie najkorzystniejszą formą przesyłki.

FNSKU – Fulfilment Network Stock Keeping Unit
Jest to numer magazynowy produktu, który trafił do łańcucha dostaw Amazona. Używa się go przede wszystkim do etykietowania towaru oraz śledzenia jego przesyłki. Kod FNSKU daje również gwarancje tego, że produkt, który taki kod posiada jest unikalny i przypisany do jednego sprzedawcy.
GTIN – Global Trade Item Number
Jest to specjalny 14 cyfrowy numer identyfikacyjny, którym każdy towar wprowadzony do sprzedaży musi być oznaczony. Głównym zastosowaniem GTIN jest skanowanie towarów w punkcie sprzedaży detalicznej. Numer GTIN dzieli się na cztery struktury – GTIN-8, GTIN-12, GTIN-13 i GTIN-14. Każda kategoria odpowiada konkretnemu rodzajowi towaru oraz jego użytkowaniu.
MOQ – Minimum Order Quantity
Jest to minimalna ilość towaru, którą klient musi zamówić. Im mniejsze MOQ, tym prawdopodobnie droższy będzie towar. Dzięki temu działaniu producenci mogą manipulować ilością produktu tak, aby jego sprzedaż była dla nich jak najbardziej opłacalna.
Skróty na Amazon: PPC – Pay Per Click
Jest to rodzaj reklamy na Amazonie, gdzie jako reklamodawcy płacimy określoną kwotę za każde kliknięcie w naszą reklamę, która przekieruje klienta na stronę naszego produktu. Jest to dobre narzędzie promocyjne, jednak w przypadku nieumiejętnego zarządzania, może też okazać się pochłaniaczem pieniędzy. W przypadku reklamy PPC jako sprzedawcy musimy określić, ile możemy zapłacić za jedno kliknięcie, jaka jest dzienna kwota, którą przeznaczymy na kampanię oraz czy opłaci nam się ona pod względem ACOS.
SKU – Stock Keeping Unit
SKU identyfikatorem, który jako sprzedawcy sami przyznajemy naszemu produktowi. W momencie posiadania większej ilości przedmiotów, pozwala nam on szybciej identyfikować nasze produkty.
UPC – Universal Product Code
Jest to 12-cyfrowy kod, używany przy produktach w USA. Każdy kod UPC zawiera informacje o producencie oraz produkcie.
Skróty na Amazon – podsumowanie
Sprzedawanie produktów na portalu Amazon to działanie, na które decyduje się duża liczba przedsiębiorców. Jednak, aby swobodnie używać platformy handlowej, warto zapoznać się z najważniejszymi skrótami, które mogą okazać się przydatne w momencie dopinania formalności związanych ze sprzedażą czy kupnem towaru.
W przypadku przedsiębiorców, którzy dalej rozważają zarejestrowanie swojej firmy na Amazonie, zapraszamy do przeczytania poradnika dotyczącego sprzedaży oraz przebiegu rejestracji na platformie handlowej.
