Reklamacja na AliExpress

AliExpress to chińska platforma, która jest odpowiednikiem Allegro, dlatego nie podlega regulacjom Unii Europejskiej. Dla kupującego oznacza to, że w ciągu 14 dni nie ma możliwości zwrócenia towaru bez podania przyczyny. Co więcej, nie powinno dziwić, że zanim zdecydujemy się kupić dany przedmiot, możemy go obejrzeć jedynie na zdjęciu. Najlepsze strony produktu są bardzo dobrze wyeksponowane, jednak defekty są często ukryte i niewidoczne na zdjęciach. Dlatego zdarzają się przypadki, podczas których chcemy zwrócić towar bądź odzyskać pieniądze. Na szczęście, AliExpress, pomimo iż nie podlega normom unijnym, posiada dobry system ochrony konsumenta. Co więc zrobić, kiedy nie jesteśmy zadowoleni z produktu? Jak wygląda reklamacja na AliExpress?

reklamacja Aliexpress

Reklamacja na Aliexpress

Po dokonaniu zakupu istnieją dwie możliwości:

  1. Kliknąć kafelek „otrzymałem paczkę”, kiedy otrzymaliśmy swoją przesyłkę. Dodatkowo można wystawić opinię na temat towaru, a także na temat sprzedawcy. Można również załączyć zdjęcie produktu, potwierdzając zgodność z opisem i wiarygodność sprzedawcy.
  2. Kliknąć kafelek „otwieram spór”, jeśli nasza paczka nie została dostarczona w wyznaczonym terminie; została dostarczona, lecz produkt nie jest zgodny z opisem lub towar jest uszkodzony.

Otwieranie sporu (open dispute) na Aliexpress

Wchodząc w zakładkę „moje zamówienia”, wyświetlą się wszystkie zamówienia, jakich do tej pory dokonaliśmy. Klikamy w wybrane zamówienie, a następnie w „otwórz spór”. Pojawiają się dwie możliwości. Pierwsza z nich to zwrot pieniędzy (refund only). Druga to zwrot towaru (return goods).

Kolejnym krokiem jest wypełnienie krótkiej ankiety, która dotyczy zamówionego towaru. W przypadku, kiedy deklarujemy, iż paczka do nas nie dotarła, musimy zaznaczyć z jakiego powodu. Mamy trzy możliwości:

  • problem celny,
  • błędny adres,
  • problem podczas śledzenia przesyłki.

Następnie trzeba zamieścić opis sytuacji, a także wysokość kwoty, którą chcemy, żeby została nam zwrócona. Mamy na to 15 dni licząc od ostatniego dnia, w którym przesyłka powinna do nas dotrzeć.

Jeśli jednak deklarujemy, że paczka została do nas dostarczona, jednak nie jesteśmy z niej zadowoleni, również mamy kilka możliwości do wybrania:

  • towar niezgodny z opisem,
  • niska jakość,
  • produkt jest uszkodzony,
  • produkt jest niekompletny,
  • produkt jest podróbką.

W takich przypadkach warto załączyć jak najdokładniejszy opis ze zdjęciem produktu. W tym wypadku na otworzenie sporu mamy 15 dni od momentu, w którym deklarujemy, iż otrzymaliśmy przesyłkę.

Sprzedawca ma 7 dni na odwołanie się do formularza. Jeśli tego nie zrobi, automatycznie jest on uznany za zaakceptowany. Jeśli jednak odrzuci go, naszym następnym krokiem jest wymiana maili ze sprzedawcą i próba porozumienia się. Warto zaznaczyć, że sprzedawcy również będzie zależeć na ugodzie – będzie chciał uniknąć negatywnych komentarzy, jakie możemy mu wystawić. 

Jeśli jednak porozumienie będzie niemożliwe, administrator AliExpressu dołączy do sporu jako mediator. Ostatecznie to on zadecyduje o zakończeniu sporu. Będzie sprawdzał rację obu stron, dlatego tak ważne jest, żeby właściwie udokumentować wadliwy produkt. 

Pieniądze trafią na Twoje konto do 20 dni od zakończenia sporu. 

Uwaga: nie należy zamykać sporu, dopóki sprzedawca nie zadeklaruje zwrotu pieniędzy! Klikając kafelek „zamknij spór”, pieniądze będą automatycznie przelane na konto sprzedawcy.

Szkolenie Online - Import z Chin