Znaki towarowe w Chinach rejestrowane są na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy” (z ang. first to file). Ochronę logo otrzyma osoba, która pierwsza wniesie aplikacje o zarejestrowanie znaku towarowego. Rejestrację powinny rozważyć zarówno osoby zainteresowane eksportem do Chin jak i te planujące importowanie towarów.
Znaki towarowe – Komu zaleca się zarejestrowanie?
Swoją nazwę i logo warto zarejestrować w momencie kiedy kupujemy towar w Chinach, na którym umieszczone jest nasze logo (bądź na opakowaniu). Rejestracje należy rozważyć również w momencie kiedy decydujemy się na sprzedawanie swoich towarów w Chinach. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że tylko my mamy prawo do używania i posługiwania się naszym własnym logiem na terenie całych Chin.
Konsekwencje niezarejestrowania znaku towarowego
Konsekwencji niezarejestrowania znaku towarowego w Chinach jest naprawdę wiele. Często również zdarza się, że odzyskanie swojego logo nie jest takie proste. Na pewno nie obejdzie się bez pomocy wykwalifikowanych prawników. Procesów można jednak uniknąć rejestrując swój znak wcześniej, zanim rozpoczniemy eksport czy produkcje w Chinach.
Prawo do zatrzymania towarów w Chinach – konfiskata
Osoby, które tylko produkują towary w Chinach i sprzedają je za granicą (importerzy) również powinny zastrzec swoje logo. W momencie, gdy tego nie zrobią może dojść do nieprzyjemnych sytuacji, związanych z utratą praw do swoich towarów. Jeśli produkujący nie zastrzeże swojego logo, prawdopodobnie zrobi to ktoś inny. Niezarejestrowane znaki firm produkujących w Chinach (importerów) zajmowane są przez osoby trzecie. Po przejęciu znaku często zdarzają się sytuacje, że osoba, na którą jest zarejestrowane logo proponuje przedsiębiorstwu odkupienie ich własnych produktów. Najczęściej dzieje się to pod groźbą konfiskaty towarów za naruszenie prawa do znaku towarowego. Rejestracja znaku nie dotyczy tylko eksporterów ale również w takim samym stopniu importerów.
W momencie gdy osoba trzecia przejmie znak towarowy ma ona wszelkie prawa do zatrzymania towarów na granicy. Mają do tego prawo ponieważ to oni są właścicielami logo. Warto wziąć pod uwagę, że towar jest już opłacony w momencie zatrzymania go na granicy (np. w porcie), co może doprowadzić do sporych strat materialnych.
Sprzedaż niezarejestrowanych towarów na witrynach e-commerce
W momencie gdy znak towarowy nie został zarejestrowany, bardzo często dochodzi do sytuacji kiedy to nasze produkty pojawiają się na chińskich platformach e-commerce. Jeśli chodzi o taki serwis jak Alibaba to zarejestrowanie znaku towarowego w Europie czy Stanach Zjednoczonych powinno wystarczyć do złożenia wniosku o usunięcie produktu. Jednakże kiedy produkty te pojawiają się na portalach typu Taobao czy 1688.com sytuacja prezentuje się znacznie gorzej. Posiadanie znaku towarowego zarejestrowanego w Chinach okazuje się w tym wypadku niezbędne. Reakcja witryny okaże się zdecydowanie sprawniejsza i szybsza.
Niezarejestrowanie znaku towarowego w Chinach może doprowadzić do tego, iż ktoś będzie sprzedawał nasze produkty na całym świecie poprzez witryny e-commerce.
Zawarcie umowy z chińskim dystrybutorem
Może zdarzyć się, że decydując się na eksport towarów do Chin trafimy na nieuczciwego dystrybutora. Przed rozpoczęciem wysyłania swoich produktów do Państwa Środka warto posiadać zarejestrowany znak w Chinach. Uczciwy dystrybutor będzie przypominał o tym i nalegał na rejestrację. Jednakże może się trafić nieuczciwa osoba, która zarejestruje znak towarowy na własne nazwisko lub nazwisko kogoś znajomego nawet nas o tym nie powiadamiając.
Niezarejestrowanie swojego logo prowadzi do kradzieży znaków towarowych przez nieuczciwych dystrybutorów.
Niezarejestrowane znaki towarowe – Brak możliwości sprzedaży towarów w Chinach
Chińczycy nie uznają prawa zwyczajowego do posiadania znaku towarowego i posiadają nikłe pojęcie na temat powszechnie znanych marek. W momencie niezarejestrowania znaku towarowego, możemy być pewni, że ktoś dokona tego za nas i zabierze prawa do użytkowania logo na terenie Chin. Najprawdopodobniej zostaniemy później także oskarżeni o naruszenie ‘czyjegoś’ znaku towarowego i stracimy możliwość do sprzedaży własnych produktów na terenie Chin.
Niezarejestrowanie znaku towarowego może doprowadzić do późniejszych problemów. Chińczycy zarejestrują twój znak jeśli ty sam tego nie zrobisz, a następnie cię oskarżą.
Problemy z wygraniem wniesionych pozwów
Dopóki nie zarejestrujesz swojego znaku towarowego w Chinach nie posiadasz tam do niego żadnych praw. Co za tym idzie oskarżanie chińskiej firmy o zajęcie logo to często przegrana sprawa. W momencie, w którym nie posiadamy zarejestrowanego znaku w Chinach, nie mamy żadnych podstaw do oskarżeń. Często zdarzają się sytuacje, kiedy to prawnicy specjalizujący się w ochronie praw autorskich odkrywają w sądzie, że ich klienci nie zarejestrowali znaków towarowych w Chinach. Takie sprawy są naprawdę ciężkie do wygrania i przeważnie nie kończą się dobrze.
Brak zarejestrowane znaku towarowego prowadzi do utraty praw autorskich do niego. Wygranie sprawy w sądzie często okazuje się niemożliwe.
Handel znakami towarowymi
W Chinach działa specjalny internetowy supermarket sprzedaży znaków towarowych. Platforma powiązana jest z Chińską Giełdą Technologii, a także działa za zgodą Rady Państwa. Gdy pominiemy rejestrację znaku towarowego w Chinach, może się on znaleźć właśnie na tej stronie. W momencie, gdy jeszcze nikt nie zakupił naszego logo sprawa jest nieco prostsza, jednakże należy pamiętać, że w świetle prawa w Chinach nie posiadamy praw do tego znaku. Jeśli ktoś zakupi już wystawiony znak, sprawa może okazać się bardziej skomplikowana. Należy uzyskać dowody na to, że znaki zostały przejęte w celach zysku i to może stać się podstawą do rozpoczęcia sporu.
Niezarejestrowanie swojego logo może doprowadzić do tego, że znak towarowy pojawi się na portalu specjalnie przeznaczonym do sprzedaży znaków towarowych. Rejestracja znaku pozwoli na zaoszczędzenie czasu związanego z wszczynaniem sporów i szukaniem dowodów potrzebnych do wygrania sprawy.
Logo – problemy z rejestracją
W 2009 roku obyła się w Chinach znana sprawa dotycząca naruszenia znaku towarowego. Europejska firma została pozwana na około 4,5 mln euro. Przedsiębiorstwo to używało swojego znaku towarowego na całym świecie, a w planach mieli zarejestrowanie logo również w Chinach. Jednakże w 2003 roku okazało się, że tam ich logo zarejestrowane jest już przez kogoś innego. Przedsiębiorstwo z Shenzhen używało znaku i posiadało sklepy sprzedające podobne produkty. Wniosek o unieważnienie praw chińskiej firmy, złożony przez oryginalnych właścicieli logo został odrzucony. Ostatecznie europejskie przedsiębiorstwo podjęło decyzję o zmianie marki, a także przestało używać dotychczasowego znaku towarowego.
Brak rejestracji pozwoli zaoszczędzić pieniądze? Wręcz przeciwnie
Wiele firm zarówno europejskich jak i chińskich wychodzi z założenia, że koszty rejestracji znaków towarowych w poszczególnych klasach są wysokie. Uznają, że lepiej wyjdzie nie rejestrować logo. Jednakże takie podejście okazuje się znacznie kosztowniejsze niż mogłoby się wydawać.
Jednym z przykładów może być firma z Harbinu, która postanowiła nie rejestrować marki sosu sojowego „Zheng Yang He”. Chciano zaoszczędzić na kosztach rejestracji logo, jednakże ostatecznie okazało się, że firma musiała zapłacić 500 tys. juanów za odkupienie znaku towarowego od kogoś kto postanowił zarejestrować go wcześniej.