Polsko-Chińska Izba GospodarczaPolsko-Chińska Izba Gospodarcza
  • O nas
  • Usługi
    • Weryfikacja chińskiej firmy
    • Darmowa weryfikacja logo w Chinach
    • Audyt Fabryki w Chinach
    • Uzyskiwanie znaku CCC w Chinach
    • Tłumaczenia językowe
    • Tłumaczenia przysięgłe
    • Wizy do Chin
    • Szkolenia
    • Nadchodzące szkolenia
    • Konsulting/Doradztwo
    • Wynajęcie Armii Terakotowej
    • Pozyskanie inwestycji
  • Członkostwo
    • Firmy członkowskie
    • Oferty firm członkowskich
    • Zostań członkiem Izby
    • Deklaracja członkowska
  • Patronat Izby
  • Baza wiedzy
    • Przydatne adresy
    • Partnerzy
    • Wizy do Chin – Ambasada Chin
    • Incoterms 2020
  • Import z Chin
    • Import z Chin – Szkolenie
    • Weryfikacja chińskiej firmy
    • Wyszukanie producentów
    • Audyt Fabryki w Chinach
    • Kontrakt handlowy
    • Rejestracja firmy w Hongkongu
    • Analiza rynku
    • Targi w Chinach
    • Organizacja wyjazdu na targi w Chinach.
    • Darmowa weryfikacja logo w Chinach
  • Eksport
    • Eksport do Chin – szkolenie
    • Go to Brand
    • Darmowa weryfikacja logo w Chinach
    • Rejestracja Loga – znaku towarowego w Chinach
    • Uzyskiwanie znaku CCC w Chinach
    • Rejestracja firmy w Chinach
    • Organizacja targów (stoiska) w Chinach
    • Uruchomienie sklepu internetowego w Chinach
    • Wprowadzenie produktu na rynek chiński
    • Sprzedaż Bursztynu w Chinach
  • Kontakt

Konsekwencje niezarejestrowania znaku towarowego

28 września 201827 września 2018 Znaki towarowe

Znaki towarowe w Chinach rejestrowane są na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy” (z ang. first to file). Ochronę logo otrzyma osoba, która pierwsza wniesie aplikacje o zarejestrowanie znaku towarowego. Rejestrację powinny rozważyć zarówno osoby zainteresowane eksportem do Chin jak i te planujące importowanie towarów.

logo

Znaki towarowe – Komu zaleca się zarejestrowanie?

Swoją nazwę i logo warto zarejestrować w momencie kiedy kupujemy towar w Chinach, na którym umieszczone jest nasze logo (bądź na opakowaniu). Rejestracje należy rozważyć również w momencie kiedy decydujemy się na sprzedawanie swoich towarów w Chinach. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że tylko my mamy prawo do używania i posługiwania się naszym własnym logiem na terenie całych Chin.

Konsekwencje niezarejestrowania znaku towarowego

Konsekwencji niezarejestrowania znaku towarowego w Chinach jest naprawdę wiele. Często również zdarza się, że odzyskanie swojego logo nie jest takie proste. Na pewno nie obejdzie się bez pomocy wykwalifikowanych prawników. Procesów można jednak uniknąć rejestrując swój znak wcześniej, zanim rozpoczniemy eksport czy produkcje w Chinach.

Prawo do zatrzymania towarów w Chinach – konfiskata

Osoby, które tylko produkują towary w Chinach i sprzedają je za granicą (importerzy) również powinny zastrzec swoje logo. W momencie, gdy tego nie zrobią może dojść do nieprzyjemnych sytuacji, związanych z utratą praw do swoich towarów. Jeśli produkujący nie zastrzeże swojego logo, prawdopodobnie zrobi to ktoś inny. Niezarejestrowane znaki firm produkujących w Chinach (importerów) zajmowane są przez osoby trzecie. Po przejęciu znaku często zdarzają się sytuacje, że osoba, na którą jest zarejestrowane logo proponuje przedsiębiorstwu odkupienie ich własnych produktów. Najczęściej dzieje się to pod groźbą konfiskaty towarów za naruszenie prawa do znaku towarowego. Rejestracja znaku nie dotyczy tylko eksporterów ale również w takim samym stopniu importerów.

W momencie gdy osoba trzecia przejmie znak towarowy ma ona wszelkie prawa do zatrzymania towarów na granicy. Mają do tego prawo ponieważ to oni są właścicielami logo. Warto wziąć pod uwagę, że towar jest już opłacony w momencie zatrzymania go na granicy (np. w porcie), co może doprowadzić do sporych strat materialnych.

Sprzedaż niezarejestrowanych towarów na witrynach e-commerce

W momencie gdy znak towarowy nie został zarejestrowany, bardzo często dochodzi do sytuacji kiedy to nasze produkty pojawiają się na chińskich platformach e-commerce. Jeśli chodzi o taki serwis jak Alibaba to zarejestrowanie znaku towarowego w Europie czy Stanach Zjednoczonych powinno wystarczyć do złożenia wniosku o usunięcie produktu. Jednakże kiedy produkty te pojawiają się na portalach typu Taobao czy 1688.com sytuacja prezentuje się znacznie gorzej. Posiadanie znaku towarowego zarejestrowanego w Chinach okazuje się w tym wypadku niezbędne. Reakcja witryny okaże się zdecydowanie sprawniejsza i szybsza.

Niezarejestrowanie znaku towarowego w Chinach może doprowadzić do tego, iż ktoś będzie sprzedawał nasze produkty na całym świecie poprzez witryny e-commerce.

Zawarcie umowy z chińskim dystrybutorem

Może zdarzyć się, że decydując się na eksport towarów do Chin trafimy na nieuczciwego dystrybutora. Przed rozpoczęciem wysyłania swoich produktów do Państwa Środka warto posiadać zarejestrowany znak w Chinach. Uczciwy dystrybutor będzie przypominał o tym i nalegał na rejestrację. Jednakże może się trafić nieuczciwa osoba, która zarejestruje znak towarowy na własne nazwisko lub nazwisko kogoś znajomego nawet nas o tym nie powiadamiając.

Niezarejestrowanie swojego logo prowadzi do kradzieży znaków towarowych przez nieuczciwych dystrybutorów.

Niezarejestrowane znaki towarowe – Brak możliwości sprzedaży towarów w Chinach

Chińczycy nie uznają prawa zwyczajowego do posiadania znaku towarowego i posiadają nikłe pojęcie na temat powszechnie znanych marek. W momencie niezarejestrowania znaku towarowego, możemy być pewni, że ktoś dokona tego za nas i zabierze prawa do użytkowania logo na terenie Chin. Najprawdopodobniej zostaniemy później także oskarżeni o naruszenie ‘czyjegoś’ znaku towarowego i stracimy możliwość do sprzedaży własnych produktów na terenie Chin.

Niezarejestrowanie znaku towarowego może doprowadzić do późniejszych problemów. Chińczycy zarejestrują twój znak jeśli ty sam tego nie zrobisz, a następnie cię oskarżą.

Problemy z wygraniem wniesionych pozwów

Dopóki nie zarejestrujesz swojego znaku towarowego w Chinach nie posiadasz tam do niego żadnych praw. Co za tym idzie oskarżanie chińskiej firmy o zajęcie logo to często przegrana sprawa. W momencie, w którym nie posiadamy zarejestrowanego znaku w Chinach, nie mamy żadnych podstaw do oskarżeń. Często zdarzają się sytuacje, kiedy to prawnicy specjalizujący się w ochronie praw autorskich odkrywają w sądzie, że ich klienci nie zarejestrowali znaków towarowych w Chinach. Takie sprawy są naprawdę ciężkie do wygrania i przeważnie nie kończą się dobrze.

Brak zarejestrowane znaku towarowego prowadzi do utraty praw autorskich do niego. Wygranie sprawy w sądzie często okazuje się niemożliwe.

Handel znakami towarowymi

W Chinach działa specjalny internetowy supermarket sprzedaży znaków towarowych. Platforma powiązana jest z Chińską Giełdą Technologii, a także działa za zgodą Rady Państwa. Gdy pominiemy rejestrację znaku towarowego w Chinach, może się on znaleźć właśnie na tej stronie. W momencie, gdy jeszcze nikt nie zakupił naszego logo sprawa jest nieco prostsza, jednakże należy pamiętać, że w świetle prawa w Chinach nie posiadamy praw do tego znaku. Jeśli ktoś zakupi już wystawiony znak, sprawa może okazać się bardziej skomplikowana. Należy uzyskać dowody na to, że znaki zostały przejęte w celach zysku i to może stać się podstawą do rozpoczęcia sporu.

Niezarejestrowanie swojego logo może doprowadzić do tego, że znak towarowy pojawi się na portalu specjalnie przeznaczonym do sprzedaży znaków towarowych. Rejestracja znaku pozwoli na zaoszczędzenie czasu związanego z wszczynaniem sporów i szukaniem dowodów potrzebnych do wygrania sprawy.

Logo – problemy z rejestracją

W 2009 roku obyła się w Chinach znana sprawa dotycząca naruszenia znaku towarowego. Europejska firma została pozwana na około 4,5 mln euro. Przedsiębiorstwo to używało swojego znaku towarowego na całym świecie, a w planach mieli zarejestrowanie logo również w Chinach. Jednakże w 2003 roku okazało się, że tam ich logo zarejestrowane jest już przez kogoś innego. Przedsiębiorstwo z Shenzhen używało znaku i posiadało sklepy sprzedające podobne produkty. Wniosek o unieważnienie praw chińskiej firmy, złożony przez oryginalnych właścicieli logo został odrzucony. Ostatecznie europejskie przedsiębiorstwo podjęło decyzję o zmianie marki, a także przestało używać dotychczasowego znaku towarowego.

Brak rejestracji pozwoli zaoszczędzić pieniądze? Wręcz przeciwnie

Wiele firm zarówno europejskich jak i chińskich wychodzi z założenia, że koszty rejestracji znaków towarowych w poszczególnych klasach są wysokie. Uznają, że lepiej wyjdzie nie rejestrować logo. Jednakże takie podejście okazuje się znacznie kosztowniejsze niż mogłoby się wydawać.

Jednym z przykładów może być firma z Harbinu, która postanowiła nie rejestrować marki sosu sojowego „Zheng Yang He”. Chciano zaoszczędzić na kosztach rejestracji logo, jednakże ostatecznie okazało się, że firma musiała zapłacić 500 tys. juanów za odkupienie znaku towarowego od kogoś kto postanowił zarejestrować go wcześniej.

 

Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Powiązane wpisy

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy w Chinach? Kontrola towaru w Chinach
eksport do chin import z chin kradzież znaków towarowych logo rejestracja znaków towarowych w chinach znaki towarowe

Nawigacja postu

Święto Środka Jesieni 2018
Targi kantońskie. Praktyczne informacje

Nadchodzące szkolenia

Szkolenie

Import z Chin

29.01.2021  - Online 
05.02.2021  - Online 
13.02.2021  - Online 

Szkolenie

Eksport do Chin

26.02.2021  - Szkolenie Online

Partnerzy

ShipHub.pl

ShipHub.pl

ShipHub.pl to porównywarka ofert firm spedycyjnych. Sprawdź, ile będzie kosztować transport twojego towaru, porównaj oferty innych spedytorów ze swoim obecnym.

ChinskiRaport.pl

Serwis ChinskiRaport.pl umożliwia szybką weryfikację chińskiej firmy. W 48 godzin dowiesz się czy dany kontrahent z Chin jest wiarygodny czy nie.

ChinskieTargi.pl

ChinskieTargi.pl to jedyny polsko języczny portal ze wszystkimi chińskimi targami. Łatwa wyszukiwarka pomoże znaleźć interesujące targi w Chinach.


KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

European Chamber

  • Wizy do Chin
  • Imprezy Targowe w Polsce
  • Tłumaczenia


  • Członkostwo
  • Import
  • Eksport
  • Partnerzy
  • Targi w Chinach
  • Usługi

BIURA

  • pl_PL Polska
    ul. Polna 47, 81-740 Sopot
  • zh_CN Chiny
    Kunming, 14/F Foreign Trade Building, 175 Beijing Road

kontakt@pchig.pl

+48 535 308 085

Polsko-Chińska Izba Gospodarcza All rights reserved.