Chińska kultura biznesu

Niezwykle szybki rozwój Chin w ostatnich latach spowodował, że kraj otworzył się na kontakty z innymi państwami, otwierając przed ich obywatelami ogromne możliwości. Niestety, chiński rynek nadal skrywa wiele tajemnic, które mogą niedoświadczonej osobie sprawić spore problemy. Podczas wszelkiego rodzaju spotkań z Chińczykami, szczególnie tych biznesowych, przy prowadzeniu negocjacji należy pamiętać o szeregu zasad, które zostały głęboko zakorzenione w chińskiej kulturze. Na szczęście po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, będziemy w stanie dojść do porozumienia z naszymi partnerami biznesowymi i osiągnąć zamierzone cele. Chińska kultura biznesu obejmuje takie elementy jak przedstawianie się, zachowywanie hierarchii czy koncepcje twarzy i guanxi.

chińska kultura biznesu

Chińska kultura biznesu

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że Chińczycy z reguły unikają sytuacji, które mogą doprowadzić do nieporozumień, konfliktów. Dla obywateli Państwa Środka wszystko powinno układać się harmonijnie, a przyjęty porządek społeczny za wszelką cenę powinien zostać zachowany. Chińczycy w czasie rozmów z nami będą posługiwać się niebezpośrednim językiem. Powinniśmy przygotować się na chwile ciszy między wypowiedziami, które dają szansę na dokładne przeanalizowanie tego, co powiedziała druga strona, a także na przekazanie satysfakcjonującej odpowiedzi. Takie zachowanie należy odebrać jako okazanie szacunku i nie powinniśmy okazywać zniecierpliwienia. Przybysze zza granicy często źle odczytują słowa Chińczyków, co prowadzi do konfliktów, które zamykają drogę do dalszych negocjacji.

Prowadzenie w Chinach swojego biznesu może okazać się skomplikowanym procesem nie tylko z powodów prawnych i gospodarczych, ale i kulturowych. Z tego względu bardzo ważne jest zapoznanie się z poniższymi zagadnieniami i ciągłe doskonalenie swojej wiedzy na temat różnic kulturowych w biznesie i także poza nim, gdyż tylko to pozwoli nam zbudować silne więzi z Chińczykami. Wtedy bez zmartwień można rozpocząć współpracę z Państwem Środka, mając pewność, że wszystko pójdzie po naszej myśli. Opisane poniżej aspekty to tylko niektóre z elementów bardzo obszernego tematu chińskiej kultury biznesu. Jeśli chcesz zgłębić swoją wiedzę o kulturze biznesu w Chinach i osiągnąć sukces w komunikacji z kontrahentem z Chin, przeczytaj także nasz darmowy poradnik, który znajdziesz tutaj.

Chińska kultura biznesu – przedstawianie się

Sam początek ważnego spotkania z Chińczykami może przynieść nieoczekiwanie dużo zaskoczeń oraz niepotrzebnego stresu, gdyż przedstawianie się jest wyjątkowo sformalizowanym procesem. Chińczycy jako formę przywitania najczęściej ograniczają się do delikatnego pokłonu i skinienia głową. Coraz częściej przyjmują także zwyczaje zachodnich sąsiadów i wystarczy zwykły, ale krótki uścisk dłoni, którego jednak nie należy samemu inicjować.

Wymiana wizytówek w Chinach jest swego rodzaju ważnym rytuałem. Wizytówkę powinno przyjąć się oburącz, a także w ten sam sposób wręczyć swoją drugiej stronie. W dobrym tonie jest umieszczenie pod swoim imieniem chińskiego odpowiednika, gdyż Chińczycy bardzo często mają problem z wypowiadaniem zagranicznych imion i nazwisk. Po takiej wymianie należy zapoznać się dokładnie z wizytówką, nie wolno od razu jej chować. Po przełamaniu pierwszych lodów możemy przejść do dalszej części spotkania.

Szkolenie: Import z Chin

Chińska kultura biznesu – hierarchia

Utrzymywanie stosownej hierarchii jest nieodłączonym elementem chińskiej kultury. Należy o tym pamiętać przy organizowaniu i wybieraniu osób, które mają brać udział w spotkaniu z Chińczykami. Pamiętajmy o tym, że Chińczycy zwracają szczególną uwagę na stanowisko jakie dana osoba zajmuje w firmie. Jeśli na spotkanie ważnej rangi wyślemy pracownika niższego szczebla – nie możemy oczekiwać, że chińska strona potraktuje nasze zamiary poważnie, ani że zdecyduje się, aby w spotkaniu brały udział osoby z najwyższych stanowisk.

Chińska kultura biznesu – utrata twarzy

„Utrata twarzy” jest koncepcją, która głęboko zakorzeniła się w chińskiej świadomości. Dla Chińczyka „twarz” jest wyznacznikiem prestiżu, reputacji, kontaktów z innymi osobami. Podczas wizyty biznesowej w Chinach należy uważać, aby w obecności osób trzecich nie urazić swojego partnera. Nie należy w żadnym wypadku żartować z niego czy z jego kraju, uważajmy też z żartami na temat relacji damsko-męskich. Pamiętajmy o należytym szacunku i ceremonialnym zachowaniu. W innym wypadku możemy postawić obywatela Państwa Środka w niezręcznej sytuacji, co dla niego może skutkować negatywnymi konsekwencjami i „utratą twarzy”.

Chińska kultura biznesu – guanxi

Czym tak naprawdę jest guanxi i dlaczego jest bardzo ważnym elementem na naszej drodze do sukcesu? Guanxi to sieć stosunków społecznych, relacji, znajomości. Sieć powiązań określa status społeczny, co jesteśmy w stanie osiągnąć oraz co jesteśmy w  stanie zaoferować. Prowadzenie biznesu w Chinach nie powinno sprowadzać się do samych negocjacji, dlatego bardzo często Chińczycy zapraszają zachodniego kontrahenta na wspólny posiłek. Nie należy wtedy odmawiać. Dla Chińczyka budowanie pozabiznesowych relacji z partnerem jest bardzo ważne. Przy okazji spotkania Chińczycy mają w zwyczaju wręczać sobie drobne podarunki. Jednak i temu zagadnieniu należy poświęcić sporą uwagę, gdyż nie każdy prezent zostanie miło przyjęty przez wschodniego partnera. Podczas takich spotkań można także poznać wiele innych osób i budować własne relacje, które znacznie ułatwią nam funkcjonowanie na chińskim rynku bez zbędnych problemów.