Alibaba

„Sezamie, otwórz się!” – słowa wypowiedziane przez Alibabę, jednego z bohaterów znanej na całym świecie „Księgi tysiąca i jednej nocy”, otworzyły mu drogę do bogactw znajdujących się w grocie. Pierwotną misją Alibaba Group, według jej założyciela Jacka Ma, było właśnie otwieranie małym przedsiębiorstwom drzwi do zdobycia fortuny. Motto Alibaby to „Ułatwić prowadzenie biznesu z każdego miejsca, w jakim się znajdujesz”. Wraz z rozrastaniem się tego światowego giganta e-handlu, do jego celów dołączyły również inne ambitne zadania, jak ekspansja na rynki zagraniczne, rozwój technologiczny czy ochrona środowiska. Zapraszamy do bliższego przyjrzenia się temu ogromnemu przedsiębiorstwu.

Alibaba

Czym jest Grupa Alibaba? Z czego się składa?

Założona w 1999 roku Alibaba Group to holding, który gromadzi platformy e-handlowe. Użytkownicy mogą sprzedawać na nich własne produkty. Strony te działają głównie na zasadzie B2B (business-to-business, czyli transakcje pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami gospodarczymi), ale też B2C (business-to-consumer – relacja między przedsiębiorcami a klientami indywidualnymi) oraz C2C (consumer-to-consumer, handel prowadzony przez prywatnych użytkowników).

Jej trzy główne strony, które kontrolują lwią część chińskiego rynku e-commerce, to Taobao, Tmall i Alibaba.com. W skład grupy wchodzą jednak nie tylko one. Oto pełna lista głównych firm składających się na Alibaba Group:

1. Taobao Marketplace

Założona w 2003 roku, największa na świecie strona e-commerce. Obsługuje głównie kraje chińskojęzyczne. Jest to platforma przede wszystkim dla małych firm i osób fizycznych, które chciałyby prowadzić sprzedaż (model C2C). Jeśli chodzi o asortyment, można tam znaleźć niemal wszystko, od elektroniki, przez ubrania aż po pojazdy. Wśród najbardziej osobliwych produktów znajdują się żywe zwierzęta, ubrania dla pupili, maski zmieniające kształt ludzkiej twarzy, jak również urządzenie do zemsty na hałaśliwych sąsiadach. Korzystanie z platformy jest darmowe, jednak sprzedawcy mogą wykupić reklamy, aby trafić do większej ilości konsumentów.

Taobao

2. Tmall

Powstały w 2008 roku, serwis odpowiada zapotrzebowaniu wymagających konsumentów na towary wysokiej jakości oraz markowe. Działa na zasadzie B2C, gromadząc sprzedawców z Chin i zagranicy, którzy oferują swoje produkty chińskojęzycznym klientom. Jest to druga po Taobao największa platforma e-commerce. Wśród interesujących wystawców znajdziemy między innymi The British Museum, którego produkty, takie jak pamiątki czy ozdoby, spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem.

3. AliExpress

Słynny portal, obsługujący detaliczny rynek światowy. Powstał w 2010 roku. Konsumenci z całego świata mogą nabyć na nim dobra z Chin lub zagranicy. Strona jest dostępna nie tylko po chińsku, ale też w 17 innych językach. Największą popularność zdobyła w Rosji, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Hiszpanii i Francji. Zainteresowanie zakupami na AliExpress rośnie jednak także wśród Polaków. Już około pięciu milionów polskich użytkowników korzysta ze strony. Można na niej nabyć różnorodne produkty, od odzieży aż po meble czy motocykle.

4. Alibaba.com

Pierwsza platforma stworzona przez Alibaba Group. Lider światowej sprzedaży hurtowej, w 2019 roku gromadzący kupujących z już ponad 190 krajów na świecie. Przedmioty wystawiane na Alibaba.com dedykowane są głównie innym sprzedawcom czy producentom (model B2B). Im większe zamówienie, tym korzystniejsza staje się oferta. Wśród usług serwisu znajduje się również sprawdzanie sprzedawców pod kątem jakości w czasie produkcji, ochrona produktów od czasu płatności do dostawy, a także usługi logistyczne. Dostawcy mogą również wykupić członkostwo premium (Gold Suppliers). Wiąże się to z kontrowersjami, ponieważ takie członkostwo wcale nie oznacza, że firma na pewno jest godna zaufania. W związku z tym niestety zdarzają się oszustwa. O tym, jak bezpiecznie kupować na platformie Alibaba, pisaliśmy już tutaj. Wśród morza produktów wielu kategorii uwagę zwracają między innymi luksusowe karoce.

Alibaba

5. 1688.com

Chiński lider krajowego e-handlu hurtowego, założony w 1999 roku. Łączy on hurtowników z dostawcami (model B2B). Od serwisu Alibaba.com różni się głównie tym, że skierowany jest do chińskich przedsiębiorców, a nie tych z całego globu. Na ofertę składają się głównie odzież, artykuły dekoracyjne i meble, elektronika, opakowania czy obuwie. W przypadku zainteresowania dokonania zakupu na 1688 spoza Chin, należy skorzystać z usług agenta pośredniczącego w zamówieniu.

6. Alimama

Założona w 2006 roku platforma zajmująca się marketingiem cyfrowym. Posiada ona dostęp do danych o użytkownikach stron takich jak Taobao czy Tmall, i na ich podstawie śledzi zachowania konsumentów. Pozyskane informacje służą dobraniu odpowiedniej reklamy dla firm będących klientami serwisu Alimama.  Platforma generuje ogromne dochody (60% przychodów Alibaby), dominując na rynku marketingu cyfrowego w Chinach. 

7. Alibaba Cloud

Jeden z trzech największych dostawców usługi IAAS (Infrastructure as a Service – model chmury obliczeniowej, w której dostarcza się klientowi infrastrukturę informatyczną, czyli sprzęt, oprogramowanie i serwisowanie). Usługi oferowane przez Alibaba Cloud to między innymi elastyczne przetwarzanie danych, bazy danych, narzędzia bezpieczeństwa, przechowywanie danych oraz platforma uczenia maszynowego.

7. Cainiao Network

Powstała w 2013 roku sieć za zadanie ma realizowanie wizji dostarczania zamówień konsumentom w ciągu 24 godzin w Chinach oraz w ciągu 72 godzin w każdym innym miejscu na świecie. Oferuje krajowe i zagraniczne punkty kompleksowych usług logistycznych, a także rozwiązania z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw (zarządzanie przepływami między poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw).

8. Ant Financial

Firma technologiczna typu start-up, zajmująca się dostarczaniem usług finansowych zarówno klientom indywidualnym, jak i małym przedsiębiorstwom. Działa w Chinach oraz na świecie. Specjalizuje się w obsłudze płatności cyfrowych oraz usługach ze strony platformy FinTech (financial technologies – wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań do usprawnienia usług finansowych). Podlega jej platforma Alipay, oferująca płatności mobilne. W 2019 roku liczba użytkowników Alipay osiągnęła  miliard, co stawia ten serwis na pierwszym miejscu pośród platform płatności mobilnych. 

Krótka historia Alibaba Group

Firma została założona w kwietniu 1999 roku w Hangzhou przez 18-osobową grupę z Jackiem Ma, byłym nauczycielem angielskiego, na czele. Wszystko zaczęło się od platformy Alibaba.com, która powstała w celu udoskonalenia krajowego rynku e-commerce i zapewnienia małym firmom platformy dla prowadzenia e-handlu. Przyświecała jej także idea wspierania eksportu chińskich produktów. Już trzy lata po założeniu firma zaczęła przynosić zyski.

W celu dalszego rozwijania światowego systemu e-commerce sukcesywnie powstawały kolejne spółki Alibaby, takie jak Taobao, Alipay czy Alimama. W 2003 roku ekspansję na chiński rynek zaczął eBay i wyraził chęć wykupienia Taobao. Jack Ma postrzegał jednak spółkę jako konkurencyjną i nie wyraził zgody na wykupienie platformy przez Amerykanów. Okazało się to opłacalnym posunięciem – spółki Alibaby cieszyły się w Chinach większym zainteresowaniem i wkrótce wyparły eBaya. 

W 2005 roku Yahoo zainwestowało w Alibabę, wykupując 40% udziałów w firmie. Niespełna dekadę później, w 2014 roku nastąpił wielki debiut Alibaba Group na Wallstreet, kiedy to spółka osiągnęła wynik największej pierwszej oferty publicznej (IPO) w historii (25 miliardów dolarów).

Wartość firmy na giełdzie wynosi obecnie 440 miliardów dolarów, co czyni ją jedną z dziesięciu spółek o najwyższej wartości, a także jedną z największych firm na świecie.

Alibaba to nie tylko zakupy i finanse

Oprócz prowadzenia platform e-commerce oraz tych związanymi z płatnościami czy dostawą, Alibaba Group zajmuje się również innymi ciekawymi przedsięwzięciami.

Jednym z projektów jest powstanie nowoczesnego „hotelu przyszłości” FlyZoo Hotel, w którym zastosowano wiele rozwiązań angażujących sztuczną inteligencję. Goście mają do dyspozycji między innymi roboty-asystentów, którzy obsługują ich od momentu zameldowania się w recepcji.

Uwaga firmy skupia się również na ochronie środowiska. W celu ograniczenia produkcji odpadów Cainiao Network redukuje zużycie materiałów produkcyjnych o 15%, a blisko 50% stosowanego w opakowaniach tworzywa jest biodegradowalne.

Kolejny program to Ant Forest. Użytkownicy platformy Alipay mogą zbierać punkty za działania obniżające emisję CO2, takie jak wybieranie publicznego transportu, chodzenie pieszo czy kupowanie biletów na przejazdy online. W ten sposób generują wirtualną „zieloną energię”, której odpowiednia ilość przekłada się na zasadzenie jednego drzewa w Chinach.

Nie sposób pominąć również działalności dobroczynnej firmy. Alibaba Group wspiera między innymi programy zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju terenów wiejskich.  W ten sposób olbrzymia korporacja przyczynia się nie tylko do zmian w świecie handlu i technologii, ale też w namacalnej rzeczywistości.