Alibaba Group

Większości z nas Alibaba Group zapewne kojarzy się głównie z Aliexpress. Prawda jest taka, że obejmuje ona dużo większe pole niż nam się wydaje. Założona w kwietniu 1999 roku w Hangzhou platforma e-commerce skupia się na rozwoju międzynarodowego biznesu. Oprócz kwestii handlowych firma oferuje również usługi z zakresu finansów (Ant Financial), archiwizacji danych (Alibaba Cloud) czy logistyki (Cainiao Network). Dodatkowo przy współpracy z przedsiębiorstwami zewnętrznymi stawia na rozwój sztucznej inteligencji, ochrony środowiska (Alibaba Foundation), turystyki (Fliggy) oraz edukacji.

Alibaba Group

Krótka historia powstania Alibaba Group

Alibaba Group została utworzona w 1999 roku przez 18 założycieli, a na jej czele stanął Jack Ma. Platforma działająca na zasadzie B2B miała przede wszystkim za zadanie ułatwić kontakt przedsiębiorców z ich klientami na całym świecie. Początkowo powstała globalna, anglojęzyczna strona alibaba.com (na temat której przeczytacie więcej tutaj), a niedługo później wydano na rynek chiński platformę handlu hurtowego 1688.com.

Istnieje wiele ciekawych teorii odnośnie historii powstawania firmy. Rozpocznijmy jednak od wyjaśnienia skąd wzięła się nazwa. Jack Ma z zawodu był nauczycielem języka angielskiego. Pragnął, aby nazwa jego przedsiębiorstwa była łatwo rozpoznawana i dobrze rozumiana na całym świecie. Zaczerpnął więc do czasów swego dzieciństwa i wykorzystał jedno z opowiadań o Ali Babie z księgi Tysiąca i jednej nocy, znanego na każdym zakątku świata. Tam pojawia się jedno ważne stwierdzenie, a brzmi ono dokładnie „Sezamie, otwórz się!”. To właśnie te 3 wyrazy idealnie obrazują politykę działania firmy. Otwierający się sezam ma symbolizować możliwości, jak daje Alibaba Group dla globalnych przedsiębiorców, wspomagając ich w dążeniu do majętnego biznesu.

Najważniejsze wydarzenia i ich ramy czasowe

1999 – utworzenie Alibaba Group.

2000 – styczeń przynosi dochód 20 mln USD dzięki inwestycji, na czele której stał SoftBank.

2001 – w grudniu Alibaba przekracza próg 1 mln użytkowników.

2003 – pomimo wybuchu epidemii SARS Alibaba Group nie wstrzymuje swojej pracy, dzięki czemu w maju tego roku powstaje Taobao.

2004 – Alibaba staje się pierwszą firma w chińskim sektorze internetowym z prywatnym kapitałem i odnotowuje dochód w wysokości 82 mln USD. Na Taobao Market pojawia się funkcja Aliwangwang, jest to narzędzie generujące tekst, audio i wideo, służące do kontaktu ze sprzedawcami. Ponadto, uruchomiony zostaje system płatności Alipay.

2005 – nawiązanie współpracy z Yahoo!

2006 – stworzenie programu The Taobao University, oferującego szkolenie online dla konsumentów.

2007 – Alibaba.com na Giełdzie Papierów Wartościowych Wartościowych (Hongkong). Pod koniec roku powstaje kolejna platforma – Alimama.

2008 – utworzenie Tmall przy Taobao Market.

2009 – Grupa Alibaba obchodzi swoje 10-lecie, łącznie z tym wydarzeniem uruchamia system Alibaba Cloud.

2010 – aby umożliwić eksporterom chińskim zawierania transakcji na arenie międzynarodowej w kwietniu tego roku postaje Aliexpress. W sierpniu na rynku pojawia się aplikacja mobilna Taobao App.

2011 – Alibaba Group decyduje się na odseparowanie Tmall jako indywidualnej platformy. Pod koniec roku uruchamia program Alibaba Foundation.

2013 – wspólnie z konsorcjum firm logistycznych Alibaba Grup tworzy Cainiao Network. W drugiej połowie roku zostaje oficjalnie wydana aplikacja mobilna Laiwang.

2014 – w celu umożliwienia kontrahentom międzynarodowym oferowanie produktów dla chińskich konsumentów platforma Tmall zostaje rozszerzona na skalę globalną, powstaje wówczas Tmall Global. W połowie roku rusza przeglądarka UCWeb, a Alibaba Group nabywa 60% udziałów producenta programu filmowego i telewizyjnego ChinaVision (obecnie Alibaba Pictures Group). W II połowie roku Grupa Alibaba bierze udział w nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Miesiąc później powstaje Ant Financial Services Group (operująca płatności Alipay). Natomiast pod koniec roku Taobao Travel staje się niezależną platformą (obecnie widnieje pod nazwą Fliggy).

2015 – Alibaba Group wydaje DingTalk, wielofunkcyjną mobilną platformę grupowych wiadomości. Następnie w maju zorganizowane zostaje Global Conference on Women and Entrepreneurship w Hangzhou. Utworzona zostaje także Alibaba Music Group oraz Alibaba Sports Group. Na rynek Tajwanu i Hongkongu zostaje wypuszczona Alibaba Entrepreneurs Funds.

2016 – z początkiem roku zorganizowane zostaje inauguracyjne świętowanie Nowego Roku podczas Ali Chinese New Year Shopping Festival. Niedługo po tym Alibaba Group zostaje określona największą gospodarką detaliczną na świecie. W maju Alibaba uruchamia program AGLA (Alibaba Global Leadership Academy). We wrześniu Jack Ma przedstawia koncept eWTP (Electronic World Trade Platform) i zyskuje poparcie Głównego Dyrektora WTO, Roberto Azevedo. Ponadto, pod koniec roku Alibaba uruchamia Alibaba Digital Media & Entertainment Group.

2017 – w styczniu Alibaba Group oraz Międzynarodowy Komitet Olimpijski nawiązują wieloletnią współpracę. Tmall World zostaje rozpowszechnione na arenę międzynarodową. W lipcu otwierają się pierwsze supermarkety Hema, a pod koniec roku Alibaba Group wypuszcza nowoczesny program Alibaba DAMO Academy.

Szkolenie: Import z Chin

Główne firmy wchodzące w skład Grupy Alibaba

– Taobao

– Tmall

– Aliexpress

– Alibaba

– 阿里巴巴1688

– Alimama

– Alibaba Cloud

– Cainiao

– Ant Financial

Usługi oferowane przez Alibaba Group

– Aliwangwang

– Alipay

– Laiwang

– UCWeb

– Alibaba Pictures

– Fliggy

– DingTalk

– Alibaba Music Group

– Alibaba Sports Group 

– Electronic World Trade Platform

– Alibaba Digital Media & Entertainment Group

– Hema Supermarket

Programy oferowane przez Alibaba

– The Taobao University

– Alibaba Foundation

– Alibaba Entrepreneurs Funds

– Alibaba Global Leadership Academy (AGLA)

– Alibaba DAMO Academy

Kilka ciekawostek o Alibaba Group

Jak widać Alibaba Group nie nastawia się tylko na wspieranie krajowego eksportu. Dużą rolę według ich przedstawicieli odgrywa również troska o środowisko czy rozwój technologiczny. Dzięki współpracy z innymi firmami tworzą rzeczy z pozoru niemożliwe do wykonania. Na przykład, jednym z takich projektów jest niedawno powstały nowoczesny „hotel przyszłości”.

Jak twierdzi Jack Ma, wszyscy wspólnie powinniśmy troszczyć się o środowisko, ponieważ to my w nim pracujemy i to my powinniśmy o nie dbać. Motto Alibaby brzmi „aby ułatwić prowadzenie biznesu, gdziekolwiek się znajdujesz”. Idąc tym tropem, Alibaba podejmuje wiele kroków w celu ochrony środowiska. Między innymi w Cainiao Network, stosując odpowiednie algorytmy redukują zużycie materiałów produkcyjnych o 15%, gdzie blisko 50% stosowanego tworzywa jest  w 100% biodegradowalne.

Aby zredukować wytwarzanie dwutlenku węgla powstał program Ant Forest, gdzie za pomocą Alipay użytkownicy dokonując płatności mobilnych mogą zbierać specjalne punkty, które w późniejszym czasie przeznaczają na cel sadzenia drzew.

Troska o środowisko nie ogranicza się tylko i wyłącznie do terenów Chin. Ostatnimi czasy Grupa Alibaba dołączyła również do programu ochrony terenów afrykańskich. The Alibaba Foundation wspólnie z The Paradise Foundation podjęli kroki w celu ograniczenia kłusownictwa. Jack Ma podczas jednej z wizyt w Afryce oświadczył, iż ma ogromną nadzieję, że jego technologia i posiadane zasoby wspomogą troskę o kontynent.

Obecnie według danych statystycznych Alibaba Group zatrudnia blisko 93 tys. pracowników.

Na sukces Alibaby składa się również fakt, iż Chińczycy dużo chętniej niż mieszkańcy innych krajów robią zakupy przez Internet. Zapoznaj się również z naszą infografiką na temat roli e-commerce w Chinach.