Wsparcie eksportu polskich produktów w Chinach

Od lat obserwujemy stały wzrost obrotów handlowych pomiędzy Polską a Chinami, które rok do roku stale rośnie.  W 2015 roku wymiana handlowa pomiędzy Państwem Środka a naszym krajem wyniosła ponad 24 miliardów dolarów. Jednak należy pamiętać, że to import towarów z Chin przeważa w bilansie handlowym. Polskie firmy zaimportowały towary za ponad 22 miliardy dolarów, a sprzedały ponad 10 krotnie mniej. Z Chin importujemy niemal wszystko, pojawia się pytanie, dlaczego polscy przedsiębiorcy nie chcą bądź nie potrafią podbić chińskiego rynku, na którym czeka ponad miliard trzysta milionów potencjalnych klientów i w którym funkcjonuje kilkanaście milionów firm.

Wsparcie eksportu polskich produktów w Chinach

  Eksport produktów do Chin – wsparcie produktów w Chinach

Niewątpliwie rynek chiński jest bardzo trudny i wymagający. Do największych barier można zaliczyć m.in. bariery kulturowe, nie tylko inną kulturę biznesu, ale również różnice, upodobania i wymagania konsumentów, nieznajomość rynku, biurokrację, niejasne przepisy prawne, oraz nieuczciwość kontrahentów. W związku z tym wiele polskich przedsiębiorców boi się ekspansji na rynku chińskim ustępującym tym miejsca innym europejskim konkurentom. Również wiele firm uważa, że na ich produkty nie ma popytu w Chinach bądź jest za drogi jak na tamten rynek, otóż nic bardziej mylnego. W Chinach klasa średnia to już ponad 400 milionów obywateli, warto wspomnieć, że nie ma branż kluczowych, które mogą odnieść sukces eksportowy, takich jak popularny bursztyn czy produkty spożywcze. Otóż każda firma posiadający dobry produkt w swojej ofercie jest go w stanie w Chińskiej Republice Ludowej sprzedać.

Warto pamiętać, że o chińskiego konsumenta walczymy nie tylko z europejską konkurencją, ale również z firmami z całego świata, dlatego bardzo ważne jest wsparcie i odpowiednie przygotowanie. Każda z firma powinna rozpocząć od rozpoznania chińskiego rynku, dobry pomysłem jest udział w targach w Chinach. Dodatkowo udział w szkoleniach nt. chińskiej kultury biznesu jest zalecany, gdyż popularne przysłowie mówi, że w Chinach ma się tylko jedną szanse.

Na szczęście rozpoznawalność polskich produktów i marki, jaką jest Made in Poland stale wzrasta i tym należy się wspomagać, również dobrym pomysłem jest wykorzystanie naszej obecności w Unii Europejskiej i reklamowanie produktu, jako Made in Europe, niestety nie każdy konsument w Chinach wie gdzie dokładnie leży Polska. Należy również w odpowiedni sposób przygotować nasz produkt, Chińczycy lubią małe opakowania dobrej jakości produktów wykonanych z odpowiednim designem. Często wykorzystanie koloru czerwonego i złotego może znacznie wpłynąć na sprzedaż.

Nie znając Chin nie odniesiemy sukcesu, dlatego każdy, kto myśli o eksporcie do Chin powinien odwiedzić Chiny a najlepiej wziąć udział w targach. Zarówno PAIZ jak i Ministerstwo Rozwoju organizuje szereg misji gospodarczych, w których można wziąć udział każdy przedsiębiorca.

Natomiast firmy korzystające ze środków unijnych mogą skorzystać z programu Działanie 3.3 Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0